Discovery och Frank Digital Experience gör Allsvenskan mer levande

Discovery Networks väljer Frank Digital Experience som huvudbyrå inför den Allsvenska säsongen 2022 med fokus på att "Maxa Allsvenskan".
– Vi har jobbat med en ny byrå inför varje år av Allsvenskan och Superettan, i år föll valet på Frank Agency. Deras pitch om en dynamisk kampanj med hög relevans över säsong var avgörande säger Calle Östlund, Nordic Creative Director på Discovery.
Den Allsvenska premiären är endast ett par veckor bort och klubbarna vässar sina former inför seriestart. Även Discovery växlar upp och släppter den nya nordiska kampanjen “Maxa Allsvenskan”.
I år slår Discovery på stort och låter kampanjen bli nordisk vilket innebär att kampanjen även kommer gå i Norge och med fokus på Elitserien.
Huvudbudskapet “Maxa Allsvenskan” kommuniceras med starka bilder, mycket känsla och bygger på att discovery+ är den plats för användaren som vill få ut maximalt av Allsvenskan. Kampanjen är gjord av Frank Digital Experience i samarbete med Discovery.
Calle Östlund, Nordic Creative Director på discovery är huvudansvarig för kampanjen.
– Att Maxa talar sitt tydliga språk, om man ska lyckas med något vare sig det är på fotbollsplanen eller i livet så är det bra om man vågar satsa fullt ut. Vi vill ge alla i Sverige och Norge chansen att maximera sin tillgång till de stora lokala ligorna och all underhållande dramatik som det medför.
Det som sticker ut från föregående år är de starka bilderna och ögonblicken från Allsvenskan samtidigt som man valt att jobba med ett always-on koncept och sprida ut insatser över hela året.
Stommen i kampanjen är en kraftfull film och kanaler för konceptet är traditionella medier som utomhus, tv och radio, men också olika uttag för Instagram, Facebook och Tiktok. I kanaler med möjlighet till ljud ligger fokus på kraftfull musik.
– Discovery ville hålla uppe farten och ha en levande kampanj över hela säsongen och vi tog fram ett koncept som fokuserat på att lyfta fram underhållningen. En av utmaningarna för byrån ligger i att locka sporadiska tittare till allsvenskan medan man samtidigt ska behålla de trogna fansen. De flesta die hard fansen har redan abonnemang men vi satsar på konvertering från just underhållningstittaren, och kommer jobba hårt för att pusha både kommunikationen och sändningen mot att tilltala den bredare massan. Vi har researchat målgruppen och känner verkligen att vi har hittat rätt väg med den här kampanjen. Vi har massor av idéer och jobbar tight med Discovery och mediebyrån för att maxa den underhållning som faktiskt finns i Allsvenskan säger, Carl Lundgren, MD på Frank och fortsätter:
– Vår pitch på samarbetet och det nya konceptet Maxa fokuserar på ”Smartness”. Dvs. hur vi med hjälp av modern teknik och medieval kan öka relevansen för målgruppen och i slutändan reklam-effektiviteten. Det är ett kvitto på att vår idé om att kombinera specialister inom kreativitet och media från start verkligen sticker ut och fungerar.
FAKTA: De har jobbat med kampanjen
Discovery Networks Sweden:
Discovery Networks:
Calle Östlund Nordic Creative Director
Morten Leirkjaer Creative Manager Norge
Charlotte Rosen Senior Marketing Manager Sverige
Linn Skaalerud Senior Marketing Manager Norge
Magnus Aktén Production Manager Sverige
Tina Rueda Production Manager Norge
Frank Digital Experience:
Carl Lundgren: Managing Director
Emil Möller: Creative Director
Louise Berthu: Art Director
Thomas Krebs: Art Director
Nathalie Torpenberg: Graphical Designer
Ludvig Lindblom: Lead Developer/ Technical Director
Jasmine Sowoud: Content Writer
Jesper Paalsson: Key Account Manager