Discovery och NENT Group överens om nytt distributionsavtal
12 februari 2020 - Senast uppdaterad 19 maj 2020

Discovery Sweden och Nordic Entertainment Group (NENT Group) har kommit överens om ett nytt distributionsavtal som ger NENT Groups Viasatkunder i Sverige fortsatt tillgång till Discoverys populära kanaler.
Kanalerna som ingår i det nya distributionsavtalet är Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 och Discovery Channel. Discoverys kanaler har tidigare distribuerats till Viasats kunder via ett tredjepartsavtal, men genom det nya avtalet upprättas en direktrelation mellan Discovery och Viasat Consumer.
- Vi tror att den nya relationen med NENT Group för Viasat Consumer är början på ett framgångsrikt partnerskap och ser fram emot möjligheten att erbjuda Discoverys kanaler och strömningstjänsten Dplay till Viasat Consumers kunder i framtiden, säger Nicklas Norrby, vd på Discovery Sweden.
Discovery äger sedan 1 januari de exklusiva rättigheterna till Allsvenskan och Superettan. Samtliga 480 matcher kommer att visas på strömningstjänsten Dplay med start i april och ett trettiotal av de största matcherna kommer dessutom att sändas på Kanal 5 och Kanal 9. Sedan tidigare har Discovery dessutom även säkrat de exklusiva sändningsrättigheterna till de olympiska spelen till och med 2024.
- Genom överenskommelsen ger vi tillsammans Viasats kunder tillgång till Sveriges hetaste rättigheter och dessutom blågula medaljhopp i OS i Tokyo i sommar. Överenskommelsen är bra för båda parter men framförallt för alla tittare och konsumenter. Det visar också att NENT sätter högt värde på våra kanaler och dess innehåll, säger Norrby.
- Vi vill erbjuda våra kunder det bästa utbudet av underhållning i Norden. Discovery är en viktig partner för oss och detta strategiska partnerskap säkerställer att våra kunder kan fortsätta njuta av ett brett innehållsutbud. Vi ser fram emot att samarbeta med Discovery under de kommande åren, säger Jonas Gustafsson, vd för Viasat Consumer Nordic.