Flyktingar utan nationalitet ska stöttas av ny hemmapublik vid de Olympiska spelen i Paris 2024

3 maj 2024 - Senast uppdaterad 15 maj 2024

Tillsammans med Olympic Refugee Foundation och UNHCR uppmanar Warner Bros. Discovery fans runt om i världen att övervinna flyktingkriser och stötta flyktningatleternas lag i Paris. Olympiska spelen i Paris 2024 är det första mästerskapet på 8 år då fans kan stötta och heja på flyktingatleter på plats vid de Olympiska spelens olika mötesplatser. 

Warner Bros. Discovery uppmanar fans I hela Europa att tillsammans ge sitt stöd till det olympiska flyktinglaget genom att skapa en ny ”Hemma publik”/”Home Crowd” i samband med att atleterna förbereder sig för att tävla i Paris i sommar. 

Det olympiska flyktinglaget skapades av presidenten för Internationella olympiska kommittén (IOK), Thomas Bach, inför Rio 2016 för att fira olympisk solidaritet. Olympiska spelen i Paris 2024 kommer vara de första sommarspelen på åtta år där fans kommer ha möjlighet att heja på – och stötta atleterna på plats vid de Olympiska spelen och aldrig tidigare har det funnits ett större och brinnande behov att stötta flyktningatleterna på världens största scen. 

Enligt UNHCR är över 114 miljoner människor globalt på flykt som har tvingats lämna sina länder med anledning av förföljelse, konflikter och brott mot mänskliga rättigheter. Detta motsvarar en ökning om över 40% sedan de Olympiska spelen i Tokyo 2020 eller nästan dubbelt så mycket som när de första flyktningolympierna tävlade i spelen i Rio 2016. 

Nyligen tillkännagjorde IOK att 36 idrottare från 11 olika länder kommer att tävla i Olympiska spelen i Paris 2024 under flyktingflaggan och tillsammans representerar de mer än 100 miljoner fördrivna människorna runt om i världen.

- Genom mångfalden, rivaliteten och framstående idrottare har sport den unika förmågan att ena och hylla människors prestationer. Och, som passionerade historieberättare, är vi ärade och priviligierade att kunna nyttja vår internationella räckvidd för att stötta ändamålet att visa på kraften sport har att kunna hjälpa fördrivna människor och känsliga samhällen att förändra sin framtid genom att berätta historier till den största möjliga publiken säger, Scott Young, Group SVP Content, Production och Business Operations WBD Sports. 

Ny kampanj visar kraften av en ny publik 

För att kick-starta första fasen av kampanjen har WBD producerat en kraftfull kortfilm med flyktningatleter i rollerna där de tävlar i en tom stadio. Som det enda laget av 206 som inte har förmånen att få stöd av hemmapublik inspirerar filmen tittarna att forma en ny gemenskap som står bakom atleterna när de förbereder sig för tävling på några av Paris mest ikoniska platser. 

WBD kommer även använda sin fulla kapacitet av sina internationella kanaler, plattformar och digitala platser för att berätta historier samtidigt som de skapar en plats för flyktningars röster att bli hörda. På Max, discovery+ och Eurosport släpps dokumentären We Dare to Dream som är regisserad av Oscarnominerade Waad Al-Kateab, vars dramatiska historier visar på utmaningarna som flyktingatleter ställs inför när de kämpade för en plats till Olympiska spelen i Tokyo 2020. För den som inte kan få nog kan du redan nu se dokumentären Refugees’ Voice på Eurosport. 

WBD vägleds av sin kärnpelare för social påverkan och att stödja utsatta samhällen och är engagerade i att nyttja sport och berättande som ett medel för att öka medvetenheten om flyktingfrågor. År 2023 undertecknade man The Multistakeholder Pledge i Sport for Inclusion and Protection of Refugees (Sport Pledge) vid UNHCRs Global Refugee Forum som främjar tillgång och möjligheter genom sport för – och med människor på flykt och värdsamhällen vilket bidrar till mer inkluderande och sammanhållna samhällen. 

Inför och under sommarens Olympiska spel i Paris står Max, Kanal 5 och Eurosport i centrum som “Home of the Olympics” i Sverige, och på så sätt garanterar Warner Bros. Discovery det svenska folket att följa med när inhemska medaljhopp såsom Armand DuplantisSarah Sjöström och Daniel Ståhl gör upp om guldmedaljerna. 

Kontakter

Johan Björck

PR Specialist

Sport, Alla mot Alla, Superstars, Smartare än en femteklassare, Över Atlanten, Älskar, älskar inte