Gå till huvudinnehåll

Rekordpublik för Warner Bros. Discovery under de olympiska spelen i Paris 2024

13 augusti 2024

Från 24 juli till 11 augusti har Max och Kanal 5 varit hemmaplan för de olympiska spelen i Paris 2024 där tittarna har kunnat ta del av varje sekund och historiskt ögonblick av sommarens spel. Jessica Almenäs, Karin Frick och Jonas Karlsson har tillsammans med kommentatorer, experter och reportrar guidat miljontals tittare från morgon till kväll på Kanal 5 och Max. Nu har sommarspelen i Paris 2024 nått sitt slut och resultatet? Elva medaljer, varav fyra guld, och historiska tittarrekord med rekordpublik för Max och Kanal 5.

När Warner Bros. Discovery summerar Olympiska spelen i Paris 2024 gör man det med ett rekordengagemang på Max och Kanal 5. Under spelens gång nådde Warner Bros. Discovery fler än 215 miljoner tittare i Europa som alla tog del av innehåll från de Olympiska spelen på Warner Bros. Discoverys plattformar. Sommarspelen i Paris 2024 har även genererat fler än 7 miljarder streamade minuter på Max i Europa, vilket är sex gånger mer än under spelen i Tokyo 2020.

- De olympiska spelen i Paris 2024 har mötts av ett fantastiskt mottagande. Över hela Sverige har fler än någonsin samlats framför Kanal 5 och Max för att följa våra svenska atleter nå nya höjder. Med 3800 timmar livesänd sport och en fantastisk studioinramning har vi dag efter dag nått miljonpublik med flertalet tittarrekord, och kan därmed fastslå att sommarens största TV-händelse varit en sann framgångssaga, säger Christina Sulebakk, Managing Director & EVP Nordics, Warner Bros. Discovery.

Warner Bros. Discoverys genomsnittliga linjära tv-publik för Paris 2024 i Europa slog även det rekord och var det dubbla mot Tokyo 2020 med publikandelar på mer än 80% för flertalet evenemang. Fredagen den 26 juli bänkade sig som mest 1,4 miljoner tittare framför Kanal 5 för att se invigningen av de Olympiska spelen i Paris 2024, en historisk siffra som satte ribban för Olympiska spelen på Kanal 5 och Max.

Ytterligare ett tittarrekord sattes när Armand Duplantis tog sitt andra olympiska guld när han inför ett fullsatt Stade de France även satte nytt världsrekord på 6,25 meter. Som mest såg 2,5 miljoner tittare när Duplantis seglade över ribban vilket gjorde det till det mest sedda OS-ögonblicket någonsin på Kanal 5. Samtidigt hade Kanal 5 en TV-publiksandel på 86% vilket är bland de högsta någonsin på Kanal 5.

Redan fyra dagar in i sommarspelen i Paris överträffade WBD antalet nya betalande streamingabonnenter jämfört med det totala antalet under hela perioden för sommarspelen i Tokyo 2020 (lördag 27 juli - tisdag 30 juli 2024). Vilket även genererade rekordantal sett till nya betalande streamingabonnenter under sommarspelen i Paris, 77% fler än under sommarspelen i Tokyo 2020.

Söndagen den 4 augusti, när Sarah Sjöström tog guld, Truls Möregårdh tog silver och Novak Djokovic slog spanjoren Carlos Alcaraz och tog hem sitt första olympiska guld, nådde Warner Bros. Discovery nytt tittarrekord i Europa sett till antalet streamade minuter när Max och Discovery+ prenumeranter tillsammans streamade 600 miljoner minuter. Rekordet innebär fyra gånger så många unika streamande tittare sammanlagt på WBD’s plattformar, inklusive Max och discovery+ jämfört med sommarspelen i Tokyo 2020.

Elva medaljer och fyra guld senare är vi framme vid slutet av de Olympiska spelen i Paris. Det började med brons för Tara Babulfath i Judo 48kg och avslutades med guld i beachvolleyboll för duon Jonathan Hellvig och David Åhman och det bästa medaljresultatet för Sverige i ett sommar-OS sedan Sydney år 2000 var ett faktum.

Avslutningsceremonin den 11 augusti bjöd på världsstjärnor som Billie Eilish, Snoop Dogg, Dr. Dre och Red Hot Chili Peppers som värmde upp inför Olympiska spelen i Los Angeles 2028, sågs som mest sågs avslutningscermonin av 1 066 000 på Kanal 5.

- Paris 2024 har överträffat alla förväntningar för fans och publik liksom för Max och Warner Bros. Discoverys streamingverksamhet. Vi har adderat miljontals nya betalande abonnenter och engagerat miljontals tittare dagligen på streaming, som har sett miljarder minuter av innehåll under spelens gång. Vår tillväxt inom streaming blir bara starkare och starkare, och vi har fortfarande nästan hälften av den globala adresserbara marknaden kvar. Grattis och tack till våra fantastiska partners vid Internationella olympiska kommittén (IOC) och Paris 2024 organisationskommitté för ett episk olympiskt spel, säger JB Perrette, CEO och President, Global Streaming och Games, Warner Bros. Discovery.

Topplistan över de mest sedda olympiska ögonblicken i Paris 2024*:

1. 5/8 Armand Duplantis guld och världsrekord – 2 453 000 – Kanal 5

2. 4/8 Sarah Sjöström guld 50m frisim – 1  732 000 – Kanal 5

3. 4/8 Truls Möregårdh silver – 1 624 000 – Kanal 5

4. 26/7 Invigningen - 1 446 00 – Kanal 5

5. 7/8 Daniel Ståhl Diskusfinal - 1 408 000 – Kanal 5

*Tittarsiffran avser toppnoteringen med flest antal tittare.

Warner Bros. Discovery har exklusiva rättigheter till all live-action från Paris 2024. Från 2026 till 2032 har Warner Bros. Discovery och SVT gemensamma rättigheter till livesändningar från olympiska spelen enligt ett separat avtal med Internationella Olympiska Kommittén (IOC) och European Broadcasting Union (EBU).

Warner Bros. Discovery pressdesk

pressdesk