Stark öppning för Det som göms i snö
22 augusti 2018 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Kanal 5:s nya krimdrama Det som göms i snö med Robert Gustafsson i huvudrollen och Leif GW Persson som idéskapare, hade premiär under tisdagskvällen och visade direkt starka siffror. Som mest såg 531 000 tittare premiären och Kanal 5 var största kanal på slotten i flera stora målgrupper.
Premiären av Det som göms i snö sändes mellan 21.00 och 22.00 på Kanal 5 och lockade en publik på 480 000 i snitt under timmen med en topp på 531 000 tittare enligt preliminära siffror från MMS. Tittartidsandelen landade på 18,5 procent och ratingen på 2,8 procent i huvudmålgruppen 15-44 år, vilket gjorde Kanal 5 till största kanal på slotten.
Förutom i huvudmålgruppen 15-44 år var Kanal 5 även största kanal på slotten i viktiga målgrupper som A15-49, A15-64 och A+3. Starkaste målgrupp var kvinnor 30-64 år där ratingen låg på 7,6 procent.
- Jag citerar Jon Petersson, exekutiv producent för Det som göms i snö: ”Lång utandning på den...”. Vi är förstås väldigt tacksamma för en fin premiär och glada för det fantastiska mottagande från både publik och kritiker som vi fått. Ett stort tack till alla inblandade i produktionen, både framför och bakom kameran, säger Axel Eriksson, innehållsdirektör på Discovery Networks Sweden.
Det som göms i snö produceras av Yellowbird. Producent är Sören Staermose och regissörer är Kjell-Åke Andersson och Lisa Farzaneh.
- Härligt med en sådan framgång. Och särskilt bra känns det med tanke på att vi antog den tuffa utmaningen att odla en sub-genre till krim-genren – det psykologiska dramat – utan traditionella och uttjatade biljakter med dragna pistoler, säger Sören Staermose.
Det som göms i snö sänds varje tisdag 21.00 på Kanal 5 och går dessutom att se på Dplay där det även erbjuds ett avsnitt preview varje vecka.
Kontakter

Daniel Lagerqvist
Director Communications and PRKommunikationsdirektör Discovery Networks Sweden