Warner Bros. Discovery och Viaplay Group har för avsikt att avveckla Airtime Sales

Warner Bros. Discovery och Viaplay Group har för avsikt att avveckla det samägda bolaget Airtime Sales AB (Airtime) från 2023 och fackliga förhandlingar har inletts. Beslutet grundar sig på att det är en för hög komplexitet att upprätthålla teknik och sändningsavtal regionalt, i 19 regioner. Annonsförsäljning framöver kommer att säljas nationellt och hänvisas till ägarbolagen Viaplay Group och Warner Bros. Discovery. Totalt berörs cirka 25 medarbetare på bolaget.
Airtime skapades gemensamt av Viaplay Group och Warner Bros. Discovery för att erbjuda geografiskt styrd annonsering hos de båda bolagens kanaler TV3, Kanal 5 samt Pluto TV och discovery+. Nu har styrelsen tillsammans med ägarbolagen tagit ett beslut att avsluta uppdraget hos Airtime och har därför för avsikt att lägga ner Airtime. Samtliga befintliga avtal som Airtime ingått kommer att fullföljas enligt överenskommelse, och Airtime fortsätter att vara operativt under hela 2022. Från 2023 är avsikten att det samägda bolaget likvideras, och all fortsatt försäljning hänvisas till Viaplay Group respektive Warner Bros. Discovery, på nationell nivå.
- Det är såklart mycket tungt att behöva lämna detta besked till våra medarbetare. Vi har under 7 år representerat ägarbolagen i hela landet vilket byggt ett stort värde för hela tv-affären. Även om detta är en ledsam dag för Airtime vill jag att våra medarbetare ska vara stolta över vad vi åstadkommit både som bolag och tillsammans med våra kunder under denna tid, säger Björn Aronsson, VD, Airtime Sales.
Sara Uddståhl, Viaplay Group Head of Ad Sales Sweden:- Airtime har varit en viktig partner i vår lokala försäljning, och vi är glada över vårt samarbete med Warner Bros. Discovery som vi har haft genom åren. Jag vill passa på att rikta ett tack till alla medarbetare samt tacka Björn för sitt arbete som VD. Det har varit ett nöje att få arbeta med så professionella och duktiga människor och jag hoppas att våra vägar korsas igen framgent. Med ett medielandskap i ständig förändring ser vi fortsatt goda möjligheter och stor potential för vår nationella annonsförsäljning.
Niklas Lindberg, Sr. Director Commercial Sales, Warner Bros. Discovery Sweden:- Det är alltid tråkigt att behöva ta såna här beslut, särskilt eftersom Airtime varit en viktig partner för oss när vi byggt upp den regionala annonsförsäljningen. Vi är från Warner Bros. Discovery väldigt tacksamma för det engagemang och professionalitet som Airtime Sales medarbetare och Björn som VD visat för både oss och kunderna och tackar dem och Viaplay Group för ett gott samarbete. Vi kommer självklart att fortsätta erbjuda annonslösningar för alla våra kunder i våra linjära kanaler, Kanal 5, 9 och 11 samt på discovery+.
Personalen på Airtime har fått information och företaget har inlett fackliga förhandlingar, totalt berörs cirka 25 medarbetare. Avsikten är att företaget fortsätter att sälja, producera och distribuera reklam under hela 2022.
Kontakter

Jessica Linnman
VP Communications NordicsNordisk kommunikationsdirektör Warner Bros. Discovery